Tragédia lett a vége

0

szerző: Kati Yael Hirschberg

Héliumos lufival vigyázni kell

Tegnapelőtt késő délután az életét vesztette egy 8 éves kislány a Haifa melletti Kirijat Ata településen. Az első hírek szerint a kislány otthonában lett rosszul, újra kellett éleszteni, ez azonban nem járt sikerrel. Tegnap reggelre derültek ki a szomorú részletek.

Az egyetlen dolog, ami miatt érdemes tovább olvasni egy család tragédiáját az az, hogy tanuljunk belőle. Márpedig ebből az esetből van mit tanulni. Az történt ugyanis, hogy a kislány mielőtt elájult volna, héliumot lélegzett be egy születésnapi lufiból. Szerintem nem én vagyok az egyetlen, aki már látott ilyet és aki már próbált ilyet. A mutatvány főleg a fiatalok és a gyerekek körében népszerű, mivel egy-egy adag hélium belélegzése után tényleg vicces lesz a hangunk, olyan mint az Alvin és a mókusok főszereplőinek hangja. De a hélium nem csak a hangunkat változtatja meg, hanem a szervezetünkben található oxigénszintet is lecsökkenti, azaz hipoxiát, oxigénhiányos állapotot okoz. Ennek a legelső tünete, hogy szédülni kezdünk. Viszont ha folytatjuk a hélium belélegzését – mert mondjuk 8 éves gyerekek vagyunk, és élvezzük hogy mindenki rajtunk nevet – akkor annak komoly következményei lehetnek. Ájulás, görcsrohamok, és extrém reakció vagy szerencsétlen véletlen esetén halál. A vérünkben lévő oxigénszint leesik egy kritikus pont alá, így nem jut elég oxigén az agyunkba, és a létfontosságú szervek leállnak. Ez a folyamat nagyon rövid idő alatt bekövetkezhet, gyerekeknél különösen gyorsan. Ezzel nem azt mondom, hogy soha nem szabad még egyetlen adag héliumot sem belélegezni, hanem arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy legyünk körültekintőek.

Mi magunk is legyünk okosak, de azt se hagyjuk soha, hogy más túlzásba vigye a viccet. És arra különösen figyeljünk oda, hogy a gyerekeink tudjanak róla, ez a mutatvány veszélyes is lehet. És bár én ilyet még nem hallottam, állítólag a kamaszokat nem árt figyelmeztetni arra, hogy palackból még egyetlen “slukkot” se próbáljanak meg beszívni, még akkor sem, ha a haverjaik arról győzködik őket, hogy veszélytelen. Ugyanis nem az, mivel a palackban túlnyomás uralkodik, márpedig túlnyomásos gáz beszívása tüdősérülést vagy embóliát okozhat (a túlnyomásos oxigénre is igaz ez, ahogy minden más gázra is). Vigyázzunk hát egymásra, és tegyünk meg mindent, hogy ez a tragédia ne ismétlődhessen meg.

Hozzászólás