Mandelblit csalás, vesztegés és bizalommal való visszaélés miatt vádat emel Netanjahu ellen

0
Benjamin Netanjahu (balra) és Avichai Mandelblit (jobbra) Fotó: Emil Salman

ujkelet.live

Benjamin Netanjahu távozóban lévő miniszterelnök mindhárom ellene indított korrupciós ügyben vádemeléssel néz szembe, vesztegetés, csalás és bizalom való visszaélés miatt.

A Yedioth Ahronoth kiadója, Árnon Mozes és a Bezeq tulajdonosa, Saul Elovitch és felesége, Iris Elovitch szintén vesztegetési vádakkal néznek szembe az Igazságügyi Minisztérium szerint. Mozes a 2000-es sz. ügyben és a két Elovitch a 4000-es sz. ügyben érdekelt.

Ez az első alkalom Izrael történelmében, hogy egy hivatalban lévő miniszterelnököt vesztegetéssel vádolnak. Avichai Mandelblit főügyész csütörtökön továbbította a vádiratot Netanjahu ügyvédeinek és a Knesszet szóvivőjének, Juli Edelsteinnek, hogy megkezdődhessen Netanjahu parlamenti mentelmi jogának megszüntetési folyamata, közölte az Igazságügyi Minisztérium.

Netanjahu Izrael leghosszabb ideje hivatalban lévő miniszterelnöke, először 1996-1999 szolgált az ország élen, majd 2009-től napjainkig. Valószínűleg ő Trump elnök legközelebbi nemzetközi szövetségese is.

A törvény szerint Netanjahunak 30 nap áll rendelkezésére, hogy felkérje a Knesszetet, hogy ne szüntesse meg a parlamenti mentelmi jogát. Mivel a Knesszet alig működik a választások utáni aktuális patthelyzet közepette, a folyamat hosszú időt vehet igénybe.

„A főügyész a miniszterelnökről szóló döntést a miniszterelnök ügyvédei által a 2019. október elején tartott tárgyalás négy napja során felvetett számos állítás mély és alapos vizsgálatát követően hozta meg. Minden állítást alaposan megvizsgáltak a sok órán át zajló munkafolyamat részeként, amelyben az Államügyészi Iroda több száz oldalas részletes áttekintést nyújtott be a tárgyaláson felvetett állításokkal kapcsolatban,” állítja a minisztérium nyilatkozata. „Az összes állítás áttekintése után az a megállapítás született, hogy a tárgyaláson nem merültek fel a miniszterelnök ellen felvetett bűncselekmények megváltoztatására irányuló igények… Néhány állítás azonban a vádirat megváltoztatásához vezetett, még ha azok nem is változtatnak a bűncselekmény záradékokon.”

Mandelblit később a sajtó előtt azt nyilatkozta, hogy „ez egy nehéz és szomorú nap. Vádemelés alá vonom három ügyben a miniszterelnököt közszférabeli korrupcióért. Ez szomorú személyesen nekem és az ország számára is.”

A vádemelésre vonatkozó döntést „nehéz szívvel, de tiszta szívvel hoztam meg. A jogállamiság nem válogatás és választások kérdése. Ez nem politika kérdés, nem a jobb vagy a baloldalról szól. Senki sem áll a törvény felett.”

Mandelblit szót emelt a Netanjahu-ügyekkel foglalkozó ügyészek elleni felbujtás és fenyegetések kapcsán, és kijelentette, hogy „nagy különbség van a kritika és az összeesküvéselméletek terjesztése között”.

Beni Gánc a Kék-Fehér vezetője, Netanjahu riválisa Twitteren azt nyilatkozta, hogy ez egy nagyon szomorú nap Izrael Állam számára.

Netanjahu 20:30-kor fog nyilatkozatot tenni.

Mandelblit főügyész februárban jelentette be vádemelési szándékát Netanjahu ellen, a 4000. sz. ügyben vesztegetés, csalás és bizalommal való visszaélés, az 1000-es és 2000-es sz. ügyekben pedig csalás és bizalommal való visszaélés miatt.

A miniszterelnök tagadja, hogy bűncselekményt követett volna el.

A törvény nem mondja ki egyértelműen, hogy a vádemeléssel sújtott miniszterelnöknek le kell mondania.

1000 sz. ügy: a minisztereknök és felesége drága ajándékokat fogadtak el az izraeli születésű hollywoodi producer, Árnon Milchan milliárdostól és James Packer ausztrál üzletembertől. Az ajándékba kapott drága szivarok és pezsgő értéke közel 700 ezer sékel.

A februári vádirat-tervezet szerint „Netanjahu állami tisztségeit Milchan javára használta, számos személyes és üzleti ügyben, miközben súlyos összeférhetetlenség alakult ki a közjó és a Milchan iránti személyes elkötelezettsége között”.

Netanjahu állítása szerint „megengedett a barátoktól kapott ajándékok elfogadása.” Szerinte az ajándékokat személyes barátságuk miatt kapta Milchantől, nem pedig a miniszterelnöki pozícióval járó befolyása miatt.

A miniszterelnök továbbá azt állítja, hogy az időközben elhunyt ügyvédje, Jacob Wienroth azt mondta neki, hogy nincs gond az ilyen ajándékok elfogadásával. Netanjahu az ügy súlyosságát csökkenteni próbálva azt mondta, hogy felesége, Sara lehetséges, hogy megkérte Milchant, hogy vásároljon ezt-azt az ő tudomása nélkül. A Milchannel kapcsolatos ügyekben való részvételét illetően Netanjahu azt mondta, hogy szándékai mindig helyenvalóak voltak.

2000. sz. ügy: a miniszterelnök tárgyalásokat folytatott Árnon Mozesszel, a Yedioth Ahronoth kiadójával és felajánlotta, hogy kedvezőbb cikkekért cserébe segít stabilizálni a lap helyzetét, a fő rivális, Israel Hayommal szemben.

Netanjahu és Mozes egyaránt azt állítják, hogy nem tervezték betartani a tárgyalások során tett ígéreteiket, és csak egymást próbálták manipulálni. A miniszterelnök azt is kijelentette, hogy a bűnüldözésnek nem lenne szabad belefolynia a közszféra képviselői és a média közötti kapcsolatokba, és az ellene indított vizsgálat ebben az ügyben tükrözi a rendőrség vele szembeni elfogultságát.

4000. sz. ügy: Saul Elovitch, a telekommunikációs óriás Bezeq főrészvényese utasította a tulajdonában lévő Walla híroldalt, hogy biztosítson pozitív média visszhangot Netanjahu és családja számára, szabályozási kedvezményekért cserébe. A miniszerelnök 2014 novemberétől 2017. februárig kommunikációs miniszterként szolgált. Ebben az időszakban a Walla híroldal felülete jelentősen megváltozott a Netanjahu családdal szemben, és a Bezeq engedélyt kapott többek között, hogy megvásárolhassa a Yes műholdas kábelszolgáltatót, a trösztellenes kérdések ellenére.

Netanjahu és Elovitch védőügyvédei szerint nincs kapcsolat Netanjahu Bezeq érdekében tett fellépése és a Walla hírportálon megjelenő cikkek között. A miniszterelnök azt állítja, hogy a társasággal kapcsolatos ügyekben hozott döntései ésszerűek voltak, és ezeket a terület minden szakembere támogatta.

Netanjahu szerint az általa jóváhagyott Bezeq-Yes fúzió kizárólag technikai jellegű volt.

A miniszterelnök továbbá azt állította, hogy a Walla híroldal nem hogy nem szimpatizált vele, hanem ellenséges volt, és nem befolyásolta a tartalmát, inkább segített hozzáigazítani azt a tulajdonos politikájához, amely állítólag méltányos és kiegyensúlyozott sajtót kínál. Netanjahu szerint még senkit nem vádoltak vesztegetésért, amiért jó sajtót kapott.

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .